Az autók használati költségeinek elszámolása a vállalkozásban eddig is és ezután is cégautóadó fizetési kötelezettséggel járt. Annak mértéke eddig viszonylag elfogadható volt, de a 2012. évi változásokra ez már sajnos nem mondható el. Ezért az alábbiak figyelembe vételével szíveskedjenek átgondolni, hogy jövőre autóhasználat költségeit el kívánják-e számolni, vagy sem ?
Ha igen, kérjük erről Irodánk értesítését legkésőbb 2012. január 15. napjáig!
Indoknak a kormány az adminisztráció csökkentését hozta fel. Az emelés és az egyösszegű előrefizetés vélhetően nagymértékű tehernövekedést fog jelenteni a vállalkozásoknak.
2011-ben még 7.000.-Ft, vagy 15.000.-Ft cégautóadót vetnek ki a gépjárművekre a henger űrtartalmától függően. 2012-től azonban kategória alapján sorolják be az autókat, és kombinált táblázat alapján számítják ki a gépjárműre kirovandó adót, amely a teljesítmény és a környezetvédelmi jellemzők függvénye lesz.
Az idén még 0 - 1600 köbcentiméterig kirótt 7.000.-Ft-os havi adó jövőre a környezetvédelmi besorolástól függően 7.700.-Ft és 22.000.-Ft között lesz.
Havi 11.000.-Ft-os adót kell majd 2012-ben egy évre előre befizetni az 51 – 90 kW motorteljesítményű, közepes környezetvédelmi besorolás alá eső autók után.
11.000.-Ft és 44.000.-Ft közé emelkedik jövőre a jelenlegi havi 15.000.-Ft-os cégautó adómértéke. A kisebb teljesítményű, és középső környezetvédelmi kategóriába besorolt cégautók adója 2012-ben szintén kb. 50%-al nő, mivel ebben az esetben az adó havi mértéke 22.000.-Ft lesz.
A költségvetés 2012-ben a cégautók jelentős mértékű megadóztatása következtében nagyságrendekkel nagyobb bevételre számít, mint idén. 2011-ben 28.1 milliárd Ft a cégautók megadóztatásából befolyó összeg, amely összeg jövőre a Kormány számítása szerint 46 milliárdra növekszik majd.
A cégautóadót azok a cégek, akiknek tulajdonában van személygépkocsi még idén úgy cselezhetik ki, hogy még ez évben megszabadulnak gépjárműveiktől, azaz eladják azt a vállalkozás tulajdonosainak. Vagy másnak a használtautó piacon. Az egyszeri átírási díj ugyan veszteség, de jóval kisebb, mint a magas új cégautóadó.
Ha ezután alkalmanként mégis céges célra használják majd az így magántulajdonba került gépjárművet, akkor az valóban kibúvó lehet az 50%-os cégautó adózása alól. Ez esetben útnyilvántartást kell majd vezetni, és a tankoláson kívül a használatra 9 Ft/km átalányt lehet elszámolni a régi klasszikus szabályok szerint.
Az év közben vásárolt új és használt gépjárművekre rögtön a következő hónapban be kell fizetni az év végéig járó adót. Ám mi lesz az év közben eladott cégautók előre befizetett adójával? Ezt jelenleg nem tudni, mert erről nincs döntés, ugyanis a törvény csak az év közben vásárolt cégautókra vonatkozik, azokra nem, amelyeket év közben eladtak, értékesítettek. Valószínűleg azt majd nem lehet majd visszaigényelni, aminek oka az, hogy az év eleji előrefizetéshez év végi utólagos bevallást rendelt el a kormány, amelyet december 20-i határidővel kell elkészíteni. Ennek pedig az a vonzata, hogy ha a cég év közben adja el a gépjárművet és a vételárban esetleg a vevővel megfizetteti az eladásig esedékes időarányos cégautó adót, akkor a bevallásban problémák keletkeznek, hiszen bár valós lesz az a nyilatkozat, hogy az éves adót a cég megfizette, de az évközi eladásban érvényesített visszatérítést külön kell más bevallásban érvényesítenie.
Nem javasoljuk az előlegfizetés elhalasztását azon okból, hogy amíg nincs bevallás (december 20.) nem kell fizetni sem. Ez nem tűnik túlzottan szerencsésnek, mert amennyiben csak az adóbevallás elkészítése után fizetik meg a cégek a cégautó adóját, úgy akkor a jegybanki alapkamat kétszeresének megfelelő késedelmi pótlékot lesznek kötelesek fizetni az egész évi adóra.