Rokonsági és egyéb körben is előfordulhat, hogy idős, demens, vagy más módon (játékszenvedély, kóros vásárlási szenvedély, stb.) felügyeletet igénylő személy döntéseire és vagyonára a családnak ráhatása lehessen. Erre alkalmas jogi eszköz a gondnokság alá helyezés.
A gondokság alá helyezésre annak a Polgármesteri Hivatalnak a Gyámhivatala az illetékes, ahol a gondnokság alá helyezéssel érintett személy lakóhelye van. A gondnokság alá helyezés alapvetően az érintett személy jogvédelmét biztosító eljárás, melynek lényege, hogy az érintett személy belátási képességének csökkenése miatt egyfajta felügyeleti ellenőrzésre van szükség a cselekményei felett, illetve csak a felügyelő – gondnok – tehet olyan jognyilatkozatokat, melyek a gondnokoltra vonatkoznak.
Az eljárás bármikor megindítható.
A gondnokság alá helyezési eljárást elindíthatja a beteg hozzátartozója, illetve bárki, aki a szükségességét észleli, valamint a gyámhivatal hivatalból.
A gondnokság alá helyezési per megindítására a gondnokság alá helyezendő házastársa, egyenesági rokona, testvére, illetve a gyámhivatal és az ügyészség jogosult.
A gondnokság alá helyezési eljárás menete:
• kérelem benyújtása, bejelentés,
• a Gyámhivatal megvizsgálja gondnokrendelés szükségességét, ennek keretében beszerzi:
• a pszichiátriai szakvéleményt,
• meghallgatja a nevezett gondnokot, hozzátartozót,
• elkészítteti a vagyonleltárt,
• környezettanulmányt készít.
Amennyiben indokolt és a jogszabályi háttér is megengedi a gyámhivatal ideiglenes gondnokot, illetve zárgondnokot rendelhet. A gondnok általános jelleggel vagy meghatározott ügycsoportokra kiterjedően a gondnokolt törvényes képviselője és vagyonkezelője.
A gondnok a gyámhivatal folyamatos irányítása, felügyelete és ellenőrzése alatt áll. A vagyonkezelésre vonatkozóan számadási kötelezettség terheli. A jogszabály által meghatározott jognyilatkozat érvényességéhez a gyámhivatal jóváhagyása is szükséges. Amennyiben indokolt a gondnokolt részére többes gondnokot, illetve helyettes gondnok is rendelhető. A gondnokság alá helyezést elrendelő ítélet rögzíti, illetve a beteg állapotának változása is szükségessé teheti a gondnokság alá helyezés felülvizsgálatát.
Általános jelleggel, vagy a cselekvőképességet korlátozó ítéletben meghatározott ügyekben – a gondnokság alá helyezett személy vagyonának kezelője és törvényes képviselője. Indokolt esetben – vállalása esetén – a gondnokolt gondozását is ellátja. A gondnok vagyonkezelésének a gondnokolt jólétét kell szolgálnia. A gondnok köteles a gondnokolt személyes kívánságait meghallgatni, és a vagyon állagától függően a jogos igényeket lehetőség szerint teljesíteni.
Tevékenységét a gyámhatóság felügyeli. A gondnok a működéséről, illetve a gondnokolt állapotáról a gyámhatóság felhívására bármikor, egyébként pedig évente köteles beszámolni a gyámhatóságnak. A gondnok a vagyon kezeléséről évente köteles számadást adni a gyámhatóságnak. A gondnok nem köteles éves számadásra, ha a gondnokoltnak nincsen vagyona.
Az ügyintézéshez szükséges dokumentumok:
Jegyzőkönyv felvételéhez:
• személyi igazolvány, útlevél vagy jogosítvány
• lakcímet igazoló hatósági igazolvány
A gyámhivatal a gondnok kirendelés előtt beszerzi a gondnokrendelés okául szolgáló bizonyítékokat:
• bírósági határozat
• pszichiátriai szakvélemény (ideiglenes-, zár- és végleges gondok)
• az ügyfél ismeretlen helyen való távollétét igazoló irat (eseti-, ügygondnok)
• különös szakértelem szükségességét megalapozó irat (eseti gondnok)
• fogamzás feltételezett időpontjára vonatkozó orvosi igazolást (méhmagzat gondnoka)
A gyámhivatal a gondnokság alá helyezési eljárása során beszerzi a gondnokolt:
• gondnokság alá helyezésről szóló jogerős bírósági ítéletet
• pszichiátriai szakvéleményt
• személyi nyilvántartó lapját
• születési anyakönyvi kivonatát
• vagyonleltárt
• birtokában lévő ingatlanok tulajdoni lapját
• jövedelméről szóló igazolást
A gyámhivatal a gondnoktól - amennyiben számadásra köteles - bekéri a számadáshoz szükséges dokumentumokat:
• a gondnokolt adott időszakra vonatkozó jövedelem igazolását
• kiadásainak igazolását (számlák, csekkek, átvételi elismervények)
A gondnokolt ingatlan vagyonának értékesítése előtt az ügyfél által benyújtandó dokumentumok:
ingatlanra vonatkozó szerződés (egy eredeti és 3 hiteles másolat)
• 3 hónapnál nem régebbi adó- és értékbizonyítvány, vagy értékbecslés,
• 15 napnál nem régebbi tulajdoni lap másolat (ügyfél kérésére a gyámhivatal is beszerezheti).
Eljárási illetékek, igazgatási szolgáltatási díjak összege nincsen, az eljárás illetékmentes.
A gondnokságot a bíróság megszünteti, ha elrendelésének oka már nem áll fenn. A megszüntetés iránt maga a gondnokolt, házastársa, egyeneságbeli rokona, testvére, a gondnok, a gyámhatóság és az ügyész indíthat keresetet.
Az eljárás bármikor megindítható.
A gondnokság alá helyezési eljárást elindíthatja a beteg hozzátartozója, illetve bárki, aki a szükségességét észleli, valamint a gyámhivatal hivatalból.
A gondnokság alá helyezési per megindítására a gondnokság alá helyezendő házastársa, egyenesági rokona, testvére, illetve a gyámhivatal és az ügyészség jogosult.
A gondnokság alá helyezési eljárás menete:
• kérelem benyújtása, bejelentés,
• a Gyámhivatal megvizsgálja gondnokrendelés szükségességét, ennek keretében beszerzi:
• a pszichiátriai szakvéleményt,
• meghallgatja a nevezett gondnokot, hozzátartozót,
• elkészítteti a vagyonleltárt,
• környezettanulmányt készít.
Amennyiben indokolt és a jogszabályi háttér is megengedi a gyámhivatal ideiglenes gondnokot, illetve zárgondnokot rendelhet. A gondnok általános jelleggel vagy meghatározott ügycsoportokra kiterjedően a gondnokolt törvényes képviselője és vagyonkezelője.
A gondnok a gyámhivatal folyamatos irányítása, felügyelete és ellenőrzése alatt áll. A vagyonkezelésre vonatkozóan számadási kötelezettség terheli. A jogszabály által meghatározott jognyilatkozat érvényességéhez a gyámhivatal jóváhagyása is szükséges. Amennyiben indokolt a gondnokolt részére többes gondnokot, illetve helyettes gondnok is rendelhető. A gondnokság alá helyezést elrendelő ítélet rögzíti, illetve a beteg állapotának változása is szükségessé teheti a gondnokság alá helyezés felülvizsgálatát.
Általános jelleggel, vagy a cselekvőképességet korlátozó ítéletben meghatározott ügyekben – a gondnokság alá helyezett személy vagyonának kezelője és törvényes képviselője. Indokolt esetben – vállalása esetén – a gondnokolt gondozását is ellátja. A gondnok vagyonkezelésének a gondnokolt jólétét kell szolgálnia. A gondnok köteles a gondnokolt személyes kívánságait meghallgatni, és a vagyon állagától függően a jogos igényeket lehetőség szerint teljesíteni.
Tevékenységét a gyámhatóság felügyeli. A gondnok a működéséről, illetve a gondnokolt állapotáról a gyámhatóság felhívására bármikor, egyébként pedig évente köteles beszámolni a gyámhatóságnak. A gondnok a vagyon kezeléséről évente köteles számadást adni a gyámhatóságnak. A gondnok nem köteles éves számadásra, ha a gondnokoltnak nincsen vagyona.
Az ügyintézéshez szükséges dokumentumok:
Jegyzőkönyv felvételéhez:
• személyi igazolvány, útlevél vagy jogosítvány
• lakcímet igazoló hatósági igazolvány
A gyámhivatal a gondnok kirendelés előtt beszerzi a gondnokrendelés okául szolgáló bizonyítékokat:
• bírósági határozat
• pszichiátriai szakvélemény (ideiglenes-, zár- és végleges gondok)
• az ügyfél ismeretlen helyen való távollétét igazoló irat (eseti-, ügygondnok)
• különös szakértelem szükségességét megalapozó irat (eseti gondnok)
• fogamzás feltételezett időpontjára vonatkozó orvosi igazolást (méhmagzat gondnoka)
A gyámhivatal a gondnokság alá helyezési eljárása során beszerzi a gondnokolt:
• gondnokság alá helyezésről szóló jogerős bírósági ítéletet
• pszichiátriai szakvéleményt
• személyi nyilvántartó lapját
• születési anyakönyvi kivonatát
• vagyonleltárt
• birtokában lévő ingatlanok tulajdoni lapját
• jövedelméről szóló igazolást
A gyámhivatal a gondnoktól - amennyiben számadásra köteles - bekéri a számadáshoz szükséges dokumentumokat:
• a gondnokolt adott időszakra vonatkozó jövedelem igazolását
• kiadásainak igazolását (számlák, csekkek, átvételi elismervények)
A gondnokolt ingatlan vagyonának értékesítése előtt az ügyfél által benyújtandó dokumentumok:
ingatlanra vonatkozó szerződés (egy eredeti és 3 hiteles másolat)
• 3 hónapnál nem régebbi adó- és értékbizonyítvány, vagy értékbecslés,
• 15 napnál nem régebbi tulajdoni lap másolat (ügyfél kérésére a gyámhivatal is beszerezheti).
Eljárási illetékek, igazgatási szolgáltatási díjak összege nincsen, az eljárás illetékmentes.
A gondnokságot a bíróság megszünteti, ha elrendelésének oka már nem áll fenn. A megszüntetés iránt maga a gondnokolt, házastársa, egyeneságbeli rokona, testvére, a gondnok, a gyámhatóság és az ügyész indíthat keresetet.