Kedves Ügyfelünk !
Az utóbbi időben több figyelemfelkeltő email érkezett (akár kéretlenül) a cégekhez a kötelező cégmódosítás témakörében. Kötelező cégmódosításról (tehát egyéni vállalkozók és egyéni cégek ebben nem érintettek) részben 2012. december 31-ig, de legkésőbb 2013. február 1-ig intézkedni kell annak, akinek addig nem merül föl cégmódosítási igénye egyéb (pl. időközi változtatás, stb.) okokból.
 
Ezekre a kötelező változtatásokra főként a csalók kiszűrése érdekében kerül sor. Eddig pl. a székhely-telephely-fióktelep használat jogcímét igazoló okiratot (tulajdoni lap, bérleti szerződés, szívességi használat, stb.) nem kellett beküldeni a Cégbíróságra, hanem ezeket az eljáró ügyvéd megtekintette és jelezte a Cégbíróságnak, hogy szerinte a cégnek van rendben igazolt székhelye-telephelye-fióktelepe. Az ügyvédnek azonban nem kellett a megadott címek valódiságát ellenőriznie, csak azt, hogy van-e okirat és abban van-e cím? Ellenőrzés hiányában azonban nem kevés céget jegyeztek be templomokba, temetőkbe, iskolákba, mert senki nem volt köteles utánajárni, hogy az okiratban szereplő megadott címeken milyen épület, vagy terület található? E miatt pedig az ilyen cégeket később sem az adóhatóság, sem a végrehajtó nem nagyon találta….. A cégvilág átláthatóságát próbálják meg tehát jövőtől növelni az egyre több adat bekérésével, bejelentésével, ellenőrizhetővé tételével és sajnos megint a tisztességesen működő cégeknek jelent némi többletköltséget a csalók elleni küzdelem. Ezt azonban talán érdemes vállalni, mert hosszútávon, ha csak egy csaló céggel való szerződést el tudunk kerülni, máris busásan megtérül a kötelező cégmódosítás díja.
 
A társaságokat érintő szabályozásban 2012. március 1-jén hatályba lépett jogszabályváltozások miatt valamennyi cégnek legkésőbb 2013. február 1. napjáig eleget kell tennie a cégbíróság felé az alábbi társasági szerződésmódosítási kötelezettségeknek, amelyek az alábbiak:

1). A természetes személy (azaz magánszemély) tagok esetén a létesítő okiratban (tehát a társasági szerződésben, vagy alapító okiratban) fel kell tüntetni és a változásbejegyzési nyomtatványon be kell jelenteni, akinél még eddig nem történt meg:
- születési hely
- születési idő
- adóazonosító jel

2.) Jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező társaság, mint tag esetén (azaz amikor egy Kft-nek vagy Bt-nek egy másik cég a teljes, vagy résztulajdonosa) a változásbejegyzési nyomtatványon be kell jelenteni, akinél eddig még nem történt meg:
- a tulajdonos cég adószámát

3.) Az összes cégnek be kell jelentenie a cégbíróságnak valamennyi telephelyét és fióktelepét (eddig elegendő volt ezeket csak az adóhatóságnak az ottani tevékenység megkezdése napjáig elektronikusan bejelenteni), valamint nyilatkozni kell a székhely, telephely, fióktelep használatának jogszerűségéről. Erre alkalmas a székhely, telephely, fióktelep tulajdoni lapja, amennyiben ezek az ingatlanok a cég tulajdonában állnak, ha meg nem a cég, hanem más a tulajdonos, akkor a használatról szóló használati megállapodás, bérleti szerződés, vagy az ügyvezető - ügyvéd által ellenjegyzett - nyilatkozata a székhely, telephely, fióktelep használatának jogcíméről. Az OEP-ellátásban résztvevők az ingatlan kezelőjével kötöttek szerződést a rendelő használatára. Esetükben ez a szerződés a jogcím, ez alapján lehet a rendelőt a kötelező cégmódosítási eljárásban telephelyként, fióktelepként bejegyeztetni, azaz külön engedély a szerződésen kívül erre nem szükséges.

Ha az ingatlannak több tulajdonosa, illetve jogosultja van (pl. haszonélvező), akkor ezek mindegyikének alá kell írnia a megállapodást, illetve a szerződést. A megállapodás és a szerződés között e körben az a különbség, hogy a megállapodás lehet díjmentes (pl. ha valaki a saját tulajdonát engedi át a cégének székhely-telephely-fióktelep használatra), míg a szerződés ellenérték-köteles, azaz az átengedés díjfizetés ellenében történik (pl. bérleti díj). Itt van tehát a lehetőség arra, hogy adóoptimalizálás érdekében áttekintésre kerüljön a cégek ingatlan használatának jogcíme, azaz melyik megoldás eredményezi a legkedvezőbb adóterhelést: az ingyenes, vagy a díjköteles változat? Ezt egyenként, minden egyéb szempont, körülmény figyelembevételével érdemes meghatározni.
4.) Amennyiben a cégben magyarországi székhellyel / lakóhellyel nem rendelkező személy működik (pl. külföldi munkavégzés esetén, valaki hosszútávon külföldön tartózkodik, magyarországi lakcíme megszűnt, de a cégét valamilyen okból megtartja, működteti) kézbesítési megbízottat kell bejelenteni, amennyiben nevezett a cégében tagként, képviselőként vagy felügyelőbizottsági tagként benne van és be kell nyújtani a kézbesítési megbízott megbízására, és a megbízás elfogadására vonatkozó teljes bizonyító erejű magánokiratot, vagy közokiratot. Kézbesítési megbízott csak magyarországi székhellyel, lakóhellyel rendelkező cég, vagy magánszemély lehet, ahol napközbeni elérhetőséggel biztosan mindig átveszik a külföldre távozott személynek címzett hatósági küldeményeket, leveleket. Kézbesítési megbízott ügyvéd, ügyvédi iroda is lehet.

5.) A tevékenyégi köröket ismételten TEÁOR-számokkal kell feltüntetni, és azokat a létesítő okiratban is fel kell tüntetni. Amennyiben a cég 2012. december 31-ig nem tesz eleget ennek a kötelezettségnek, úgy az adóhatóság értesíti a cégbíróságot a társaság TEÁOR szerinti tevékenységi köreiről, amit a cégbíróság automatikusan át fog vezetni a cégnyilvántartáson és ha ezen kívül van egyéb tevékenység, akkor azt már csak külön illeték és költség megfizetésével lehet majd bejelenteni. Ezt a módosítást tehát ez év végéig kell megtenni, a többi „ráér” jövő január végéig.

A 2013. február 1-jei határidő elmulasztása esetén a cégbíróság a bírságot szab ki, melynek mértéke 50.000 Ft-tól 900.000 Ft-ig terjedhet. A fenti kötelező módosítások, illetve adatbejelentések esetén nem terheli a társaságot sem illeték, sem közzétételi díj befizetésének kötelezettsége azért, mert a cégmódosítást törvény tette kötelezővé. A cégmódosítás viszont az ingatlan ügyekkel egyetemben úgynevezett ügyvédkényszeres eljárás, azaz fenti kötelezettségeket csak ügyvédi közreműködéssel lehet teljesíteni. A cégmódosításhoz át kell tekinteni a cég eddigi iratait és egyeztetni kell azokat az adóhatósági törzsadatokkal, továbbá az ingatlanhasználat díjmentességről – díjkötelességéről is dönteni kell. Továbbá célszerű ellenőrizni az ingatlan esetleges jogosultjait a tulajdoni lap megtekintésével, hogy a használatot engedélyező okiraton valamennyiük aláírása rendben szerepeljen.

Irodánk a kötelező cégmódosítás fentiek szerinti ellenőrzéssel történő elvégzését az lentebb közzétett összegekért vállalja, továbbá amennyiben szükséges, csak ehhez az ügylethez fölhasználhatóan 3 eFt-ért beszerzi a tulajdoni lapot.

Kérjük amennyiben igénybe kívánja venni a kötelező cégmódosítás elvégzésére vonatkozó szolgáltatásunkat, a csatolt megbízást kitöltve 2012. november 30-ig Irodánkba visszaküldeni szíveskedjen. A díjaink a következőképpen alakulnak:

-    2012. november 30-ig beérkező megbízásokra 20 eFt + áfa,
-    2012. december 1 – 31. között beérkező megbízásokra 30 eFt + áfa,
-    2013. január 1 – január 25. között beérkezőkre 35 eFt + áfa, míg a
-    2013. január 28-29-30-31. napjain beérkezőkre 70 eFt + áfa, tekintettel a sürgősségre.  

A megbízás teljesítése, az ahhoz szükséges adategyeztetés, esetleges hiánypótlás nem számít bele a fenti határidőbe, az kizárólag a megbízás Irodánkba való beérkezésére vonatkozik.

Megbízást Irodánknak bármilyen szokásos módon lehet adni, pl. személyesen, telefonon, emailben, faxon, levélben, vagy akár a lentebbi formula kitöltésével és visszaküldésével. Bármilyen egyéb kérdés, kérés esetén készséggel állunk rendelkezésükre.